bardzo - puzzle online

scp-433528scp • ułożone 85 razy
Numery balonów4Kulsoom • ułożone 80 razy
króliczek60Destiny • ułożone 68 razy
Sprzątanie zabawek25Wiewióreczki • ułożone 62 razy
Zima w górach puzzle onlineUłóż puzzle
Zima w górach12Lili • ułożone 56 razy
Neon Jest Bardzo Fajny - NJBF puzzle onlineUłóż puzzle
Neon Jest Bardzo Fajny - NJBF56twoja stara to twój stary • ułożone 50 razy
Jeleń w zoo puzzle onlineUłóż puzzle
Jeleń w zoo300Reka • ułożone 32 razy
Flaga mojego kraju puzzle onlineUłóż puzzle
Flaga mojego kraju8Lili Băghină • ułożone 31 razy
2 małe pieski puzzle onlineUłóż puzzle
2 małe pieski225Oliwka • ułożone 25 razy
Jest kwiatem puzzle onlineUłóż puzzle
Jest kwiatem300Réka • ułożone 24 razy
Gąsienica, która robi dziury puzzle onlineUłóż puzzle
Gąsienica, która robi dziury9Curie PS • ułożone 21 razy
Fajne gry dla nas puzzle onlineUłóż puzzle
Fajne gry dla nas56Nikola • ułożone 21 razy
Andrei i spongibok puzzle onlineUłóż puzzle
Andrei i spongibok12Lili Băghină • ułożone 21 razy
Smacznie smacznie puzzle onlineUłóż puzzle
Smacznie smacznie300Réka • ułożone 21 razy
Tor, który robi dziury PS-6 sztuk puzzle onlineUłóż puzzle
Tor, który robi dziury PS-6 sztuk6Johana • ułożone 19 razy
Eliksir w butleczce puzzle onlineUłóż puzzle
Eliksir w butleczce80Magda 😊 • ułożone 16 razy

Puzzle online bardzo

Tempo (agogika) – jeden z elementów dzieła muzycznego, oznaczający, jak szybko utwór ma być wykonany.

Historia określania tempa

Pierwsze próby ścisłego określenia tempa podejmowano już na przełomie XV i XVI w. Szły one w trzech kierunkach:

oznaczanie tempa za pomocą czynności wykonywanych przez człowieka lub jego organizm, jak kroczenie (H. Buchner - Fundamentbuch, ok. 1520), uderzenia motyką (Hermann Fink, Practica musica, 1556), ale w szczególności za pomocą pulsu zdrowego, wypoczętego człowieka (np. F. Gaffori, Practica Musicae, 1496; Marin Mersenne, Harmonie Universelle, 1636; Johann Joachim Quantz, Versuch einer Anweisung die Flöte traversière zu spielen, 1752 i in.).

oznaczanie tempa za pomocą urządzeń mechanicznych, jak wahadło (np. Michael Praetorius, Syntagma Musicum, 1619); chronomètre (Étienne Loulié, Éléments ou Principes de musique mis dans un nouvel ordre, 1696); échomètre (Joseph Sauver, 1701); mètromètre (Luis-Léon Pajot, 1732), zegar z sekundnikiem i in.;

oznaczanie czasu trwania danego utworu w minutach i sekundach, z czego wynikało tempo (Michel Richard Delalande, Georg Friedrich Händel, Johann Adolf Scheibe i in.).Od początku XVII w. zaczęto w zapisie nutowym podawać (początkowo sporadycznie, a wcześniej tylko wyjątkowo) szybkość wykonania utworu w postaci włoskiej nazwy tempa nad partyturą lub pięciolinią (jednak np. już w barokowej muzyce francuskiej używano określeń francuskich, zaś jednym z pierwszych kompozytorów niemieckich, określających tempo w swoim języku ojczystym, był Ludwig van Beethoven). Ta metoda definiuje tempo w sposób przybliżony, zaś w różnych szkołach i w różnych okresach historycznych określeniom tym nadawano różne znaczenie.

Copyright 2025 puzzlefactory.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.