Jest określane w prawie jako nabycie wiedzy i umiejętności z psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, poprzez udział w zajęciach w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia oraz pozytywnie ocenioną praktyką pedagogiczną, w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin; w przypadku nauczycieli praktycznej nauki zawodu niezbędny wymiar zajęć z zakresu przygotowania pedagogicznego wynosi nie mniej niż 150 godzin. O posiadaniu przygotowania pedagogicznego świadczy dyplom ukończenia studiów lub inny dokument wydany przez uczelnię, dyplom ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli lub świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego.
Przygotowanie pedagogiczne ma na celu, wyposażenie osoby nauczającej powierzony kierunek lub przedmiot kształcenia w minimalny lecz podstawowy warsztat umiejętności pedagogicznych, poprzez dydaktyczne zastosowanie odpowiednich metod i technik nauczania (szkolenia) tak, by cel prowadzonych zajęć edukacyjnych został zrealizowany i osiągnięty.
Przygotowanie pedagogiczne wskazuje nie tylko jak przeprowadzić zajęcia edukacyjne z uczniami lub studentami czy słuchaczami ale i sposób przygotowania się prowadzącego przed zajęciami do samych zajęć edukacyjnych (ubiór i wygląd nauczyciela, zabezpieczenie materiałowe zajęć, przygotowanie pomocy poglądowych – multimedialnych, miejsce i optymalny czas zajęć).
W zależności od poziomu edukacji: wyższy, średni (gimnazjalny), elementarny, przedszkolny to kompetentnie dobieramy model edukacyjny w zależności od tego co zamierzmy osiągnąć z grupą bądź indywidualnie. Poczynając od celu zajęć, modelu, formy, metody, techniki nauczania – nauczyciel, powinien umieć wykonać konstrukt własnego planu zajęć edukacyjnych, popularnie zwanym jako plan – konspekt edukacyjny lub kartę pracy (nauczyciela, instruktora) do przeprowadzenia zajęć edukacyjnych z kształcenia (ze szkolenia) nauczanego przedmiotu, np.: politologii, antropologii, matematyki, itp.
Konspekt jest formą organizacji zajęć wraz z jej elementami tematycznymi i podstawianą treścią oraz ramami czasowymi oraz winien być zatwierdzany przez kierującego zajęciami edukacyjnymi przed zajęciami edukacyjnymi u osoby, która jest odpowiedzialna za prawidłowe i rzetelne przeprowadzenie zajęć edukacyjnych na studiach i w szkole czy przedszkolu (żłobku), które poprzez analizę, mają formalnie wykazać, że na podstawie dokumentacji kształcenia cel edukacyjny zostanie zrealizowany i osiągnięty;
Karta pracy jest planem jak wykonać zajęcie w określonym czasie zgodnie z metodyką kształcenia, w karcie pracy ujmuje się podobnie jak w konspekcie: temat zajęć, cel zajęć, literaturę, czas, zabezpieczenie materiałowe i przebieg zajęć (czynności prowadzącego, czynności uczniów, słuchaczy lub osób szkolonych z podaniem czasu w jakim to przedsięwzięcie edukacyjne ma się odbyć);Przygotowanie pedagogiczne obejmuje, również nie tylko dobór obowiązkowej naukowej literatury polskiej i zagranicznej do przeprowadzenia zgodnie z metodyką przedmiotu zajęć edukacyjnych w odpowiedniej formie, ale i ułożenie prowadzonych zajęć kształcenia w ciąg chronologiczny. Nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne powinien:
wiedzieć jak przetwarzać naukową informację jawną i niejawną w bibliotekach;
wykonać prawidłowy syllabus zajęć edukacyjnych (dotyczy uczelni wyższej);
umieć przeprowadzić zajęcia na podstawie zawczasu przygotowanej formalniej dokumentacji kształcenia (szkolenia);
prowadzić dziennik kształcenia (szkolenia) za określony okres roku akademickiego (szkolnego, przedszkolnego) lub listę aktywnej obecności;
posiadać w czasie kształcenia przy sobie jawną i niejawną dokumentację kształcenia w postaci: dziennik kształcenia (dziennik lekcyjny), Konspekt Pracy, Karta Pracy i okazać ją do wglądu w czasie kontroli bądź hospitacji zajęć;
prowadzić dziennik sumaryczny kształcenia (szkolenia) za określony okres roku akademickiego (szkolnego, przedszkolnego);
potrafić księgować i archiwizować wyniki edukacyjne, podległych kształceniu w czasie zajęć (studentów, uczniów czy słuchaczy).
W przygotowaniu pedagogicznym, pedagodzy o specjalności pedeutologicznej i dydaktycznej dobierają osoby o zdolnościach dydaktyczno nauczycielskich, kształcąc i przygotowując ich pod kątem i profilem przyszłych osób do przeprowadzania zajęć edukacyjnych z grupami oraz indywidualnie w systemie oświaty i wychowania.