Opony samochodowe są opisane alfanumerycznym kodem opon (w amerykańskim angielskim i kanadyjskim angielskim) lub kodzie opon (w brytyjskim angielskim, australijskim angielskim i innych), który jest zwykle formowany (lub formowany) w bocznej części opony. Ten kod określa wymiary opony i niektóre z jej kluczowych ograniczeń, takich jak zdolność przenoszenia obciążenia i maksymalna prędkość. Czasami wewnętrzna ściana boczna zawiera informacje, których nie ma na zewnętrznej ścianie bocznej i na odwrót.
Kod ten urósł w ciągu wielu lat, co wynika z połączenia jednostek SI i imperialnych oraz rozszerzeń ad-hoc z systemami oznaczania liter i numerowania. Nowe opony samochodowe często mają oceny przyczepności, przyczepności i odporności na temperaturę (zbiorczo znane jako oceny jakości jednolitej opony (UTQG)).
Większość rozmiarów opon jest podawana za pomocą systemu pomiaru wielkości ISO. Jednak niektóre samochody ciężarowe i SUV-y korzystają z systemu Light Truck Numeric lub Light Truck High Flotation.