Felgi aluminiowe - puzzle online
Felgi aluminiowe – inaczej obręcze ze stopów lekkich, są podstawowym elementem koła samochodowego. Stanowią alternatywę dla montowanych zazwyczaj na pierwsze wyposażenie felg stalowych.
Do głównych zalet tych felg należy:
mniejsza waga wyrobu - ta właściwość przekłada się na mniejsze obciążenie i zużywanie się elementów zawieszenia samochodu poprzez zmniejszenia masy nieresorowanej auta. Jednak tylko w przypadku felg produkowanych metodą kucia lub rozciągania obrotowego (flow-forming) jest możliwe osiągnięcie niższej wagi od obręczy stalowej. Przy klasycznej metodzie produkcji (grawitacyjna i niskociśnieniowa) felga aluminiowa ze względu na większą ilość zastosowanego materiału - wymaganego do uzyskania odpowiedniej nośności - jest cięższa od obręczy stalowej.
atrakcyjniejszy wygląd - w zależności od preferencji nabywcy, wybrany model felg może nadać autu sportowy bądź elegancki charakter
większa dokładność wykonania - wykonuje się je z dokładnością do 0,3 mm; dla felg stalowych jest to obecnie 0,7 mm
lepsze chłodzenie zacisków hamulcowych - budowa tych obręczy sprzyja znacznie intensywniejszemu przepływowi powietrza wokół tarcz i bębnów hamulcowych; dzięki temu chłodzenie układu hamulcowego jest bardziej efektywne, a hamulce wolniej się zużywają.
Felgi aluminiowe powstają w procesie kształtowania odpowiednio przygotowanego stopu aluminium. Obecnie stosuje się cztery podstawowe metody produkcji:
odlew niskociśnieniowy,
odlew grawitacyjny,
flow-forming (rozciąganie obrotowe)
kucie
skręcanie (felga składa się kilku elementów, zazwyczaj dwóch, które mogą być wykonane różnymi metodami, najdroższe i najtrwalsze felgi na rynku)
Najpowszechniej stosowaną metodą produkcji felg aluminiowych jest odlew niskociśnieniowy. Korzystając z tej metody uzyskuje się produkt odznaczający się dobrą jakością przy umiarkowanym koszcie produkcji. Nie istnieją także żadne ograniczenia w możliwym do uzyskania finalnym kształcie obręczy.