Sprzedawca detaliczny lub sklep to firma, która przedstawia wybór towarów i ofert do ich handlu lub sprzedaży klientom za pieniądze lub inne towary. Zakupy to działanie, w ramach którego klient przegląda dostępne towary lub usługi przedstawione przez jednego lub więcej sprzedawców detalicznych, potencjalnie chcąc kupić odpowiedni ich wybór. Typologię typów kupujących opracowali uczeni, która identyfikuje jedną grupę kupujących jako rekreacyjnych, czyli tych, którzy lubią zakupy i postrzegają je jako działalność rekreacyjną.
Zakupy online stały się głównym czynnikiem zakłócającym handel detaliczny. Konsumenci mogą teraz wyszukiwać informacje o produktach i składać zamówienia produktów w różnych regionach, podczas gdy sprzedawcy internetowi dostarczają swoje produkty bezpośrednio do domu, biura lub gdziekolwiek chcą. Proces B2C (business to consumer) ułatwił konsumentom wybór dowolnego produktu online ze strony internetowej detalisty i zapewnienie go stosunkowo szybko. Korzystając z metod zakupów online, konsumenci nie muszą zużywać energii, odwiedzając fizyczne sklepy, ale oszczędzając czas i koszty podróży.
Doświadczenia zakupowe klientów mogą się różnić w zależności od różnych czynników, w tym od sposobu traktowania klienta, wygody, rodzaju zakupionego towaru i nastroju.
Inni klienci mogą również wpływać na zakupy. Na przykład badania z eksperymentu polowego wykazały, że kupcy płci męskiej i żeńskiej, którzy zostali przypadkowo dotknięci od tyłu przez innych kupujących, opuścili sklep wcześniej niż ludzie, którzy nie zostali dotknięci i ocenili marki bardziej negatywnie, co skutkuje efektem Przypadkowego interpersonalnego dotyku.