Są one napisane w języku hebrajskim, a ich ostateczne opracowanie znajduje się w VI-V wieku pne. w Judei, na podstawie wcześniejszych tradycji mówionych i pisanych, w szczególności tak zwanego źródła deuteronomistycznego z VII wieku pne.
Pierwsza książka składa się z 31 rozdziałów opisujących prorocką posługę Samuela, królestwo Saula i młodzieńca Dawida, osadzonych w Judei około 1100–1010 pne. Druga książka składa się z 24 rozdziałów opisujących panowanie Dawida około 1010-970 pne.
Dwie Księgi Samuela stanowią, wraz z kolejnymi dwiema księgami Królów, ciągłe dzieło, do tego stopnia, że grecka wersja Siedemdziesięciu i łacińska wersja Świętego Jerome, tak zwanej Wulgaty, wolą nazywać je w całości czterema księgami królów (w greckim Basileion).
Nazwa „Księgi Samuela” wywodzi się z faktu, że późna opinia talmudyczna przypisała swoją kompilację prorokowi Samuelowi, który jednak pełni wiodącą rolę tylko w pierwszych 15 rozdziałach pierwszej książki.
Zarówno księgi Samuela, jak i księgi królów mają być związane z jednym projektem, opisującym historyczne wydarzenie Izraela od końca okresu sędziów do końca monarchii wraz z inwazją babilońską na Nabuchodonozora II: okres czasu obejmujący piękno sześciu wieków. Ostateczne opracowanie pochodzi z VI wieku pne.
Autor tego cyklu literackiego należy do tej samej sfery kulturowej i religijnej, w której rozkwitła Księga Powtórzonego Prawa, więc mówimy o autorach Powtórzonego Prawa. Aby zrekonstruować wydarzenia dwóch królestw Izraela, korzysta z materiałów archiwalnych, które nie są już w naszym posiadaniu, z ustnych tradycji i historycznej pamięci jego ludu. Jedną z cech autora Deuteronomist jest bardzo namiętny i pełen refleksji opis, który nie zawraca sobie głowy tylko zimnymi danymi historycznymi, ale przede wszystkim religijną interpretacją opowieści o narodzie wybranym, połączoną podwójnym drutem ze studnią precyzyjny boski plan.
Jeśli chodzi o fazę redakcyjną książek Samuela, badacze Biblii Edizioni Paoline zauważają, że „analiza literacka dzieła podkreśla jego kompilację i złożony charakter. Istnieje kilka kopii, podwójna wersja instytucji monarchia, jedna przychylna, a druga niekorzystna dla inicjatywy. Odnotowano ważne różnice w okupacji filistyńskiej na ziemiach żydowskich, działalności Samuela, królewskim namaszczeniu Dawida "; w zgodzie z tym, egzegeci międzykonfesjonalnej Biblii TOB dodają, że „ obecność duplikatów jest szczególnie zaskakująca: wejście Dawida w służbę Saulowi, niepowodzenie Saula w ataku na Dawida, interwencja Jonatana na rzecz Dawida, Przybycie Dawida do Filistynów, potępienie ludzi Zifa, epizod Dawida, który oszczędza Saula, jest opowiadany dwukrotnie „i wydaje się, że” w większości przypadków mamy do czynienia z różnymi tradycjami (już ustalonymi ustnie lub na piśmie), które narratorzy lub redaktorzy zachowali i że próbowali zorganizować, dzieląc kolekcję formułami-podsumowaniami i podkreślając dominujące warunki każdej części słowami kluczowymi ”.