W czwartej książce o Harrym Potterze legiony fanów stały się tak duże, że podjęto znaczne środki bezpieczeństwa, aby upewnić się, że żadna książka nie zostanie zakupiona przed oficjalną datą wydania. Harry Potter jest uważany za jedną z niewielu czterokwadrantowych, wielopokoleniowych franczyz, które istnieją obecnie, pomimo oryginalnego marketingu książek przez Rowling wśród nastolatków i nastolatków.
Pottermania to nieformalne określenie, użyte po raz pierwszy około 1999 r., Opisujące szaleństwo fanów Harry'ego Pottera w całej serii. Fani organizowali imprezy o północy z okazji wydania czterech ostatnich książek w księgarniach, które były otwarte w nocy poprzedzającej datę wydania. W 2005 r. Entertainment Weekly wymieniło północne wydanie Harry'ego Pottera i Czara Ognia jako jeden z „Najlepszych momentów rozrywkowych” ostatnich 25 lat. Fani serialu nazywają się „Potterheads”. Niektórzy nawet motywują swoje wesela wokół Harry'ego Pottera. Przewodnik dla nowożeńców zawiera dwa prawdziwe wesela na krótko przed wydaniem ostatniego filmu, który szybko rozprzestrzenił się na fandomie za pośrednictwem Facebooka, Twittera i Tumblra. O szaleństwie tej serii wspomniała powieść Lauren Weisberger The Devil Wears Prada, a także jej Adaptacja filmu z 2006 roku. W opowieści bohaterce Andrei Sachs nakazuje się pobrać dwie kopie kolejnej części serii dla bliźniaków jej szefa, zanim zostaną opublikowane, aby mogli zostać prywatnie przewiezieni do Francji, gdzie bliźniacy i ich matka są na wakacjach. celebrytami, którzy są fanami Harry'ego Pottera, są Lily Allen, Guillermo del Toro, Stephen King, Keira Knightley, Jennifer Lawrence, Evanna Lynch, Liam Neeson, Barack Obama, Simon Pegg, Seth Rogen i Matt Smith.