Gra rytmiczna - wybierz puzzle do ułożenia

Gra rytmiczna lub akcja rytmiczna to rodzaj gry wideo o tematyce muzycznej, która rzuca wyzwanie wyczuciu rytmu gracza. Gry z tego gatunku zazwyczaj koncentrują się na tańcu lub symulowanym występie instrumentów muzycznych i wymagają od graczy naciskania przycisków w sekwencji dyktowanej na ekranie. Powoduje to, że główny bohater gry lub awatar tańczą lub grają poprawnie na instrumencie, co zwiększa wynik gracza. Wiele gier rytmicznych obejmuje tryby dla wielu graczy, w których gracze rywalizują o najwyższy wynik lub współpracują jako symulowany zespół muzyczny. Podczas gdy konwencjonalne pady kontrolne mogą być używane jako urządzenia wejściowe, gry rytmiczne często zawierają nowe kontrolery gier, które emulują instrumenty muzyczne . Niektóre gry taneczne wymagają od gracza fizycznego tańczenia na macie, z podkładkami wrażliwymi na nacisk, działającymi jako urządzenie wejściowe. Tytuł PaRappa the Rapper z 1996 roku został uznany za pierwszą wpływową grę rytmiczną, której podstawowy szablon stanowił rdzeń kolejnych gier w tym gatunku. W 1997 r. Marka Beatmania firmy Konami zainicjowała nowy rynek gier rytmicznych w Japonii. Dział muzyczny firmy, Bemani, wydał serię muzycznych gier w ciągu najbliższych kilku lat. Najbardziej udaną z nich była mata taneczna z 1998 r. Dance Dance Revolution, która była jedynym tytułem Bemani, by osiągnąć sukces na dużą skalę poza Japonią, i widziała wiele imitacji gry od innych wydawców.